۲۹ اسفند ۱۳۸۸

آداب نوروزی

بالای سفره هفت سین یک آینه می گذارند دو طرفش جارو شمعدان که در آن ها به عدد اولاد صاحب خانه شمع روشن می کنند. چیزهایی که در سفره می گذارند از این قرار است: قرآن، یک نان بزرگ، یک کاسه آب که درش برگ انداخته اند. یک شیشه گلاب، سبزه. علاوه بر آجیل شیرین و میوه و شیرینی و خروس و ماهی، در خوانچه هفت چیز که اسمشان با سین شروع می شود باید باشد: سپند، سیب، سیاه دانه، سنجد، سماق، سیر، سرکه، سمنو، سبزی؛ به اضافه ماست، شیر، پنیر و تخم مرغ رنگ کرده.
در هنگام تحویل سال همه اهل خانه باید سر سفره هفت سین باشند، و سکه ای در دستشان می گیرند، چون شگون دارد. اگر کسی در موقع تحویل سال در خانه خودش پای هفت سین نباشد، تا سال دیگر از خانه خودش آواره خواهد بود. کسی که مزاجش حرارتی باشد، سر سفره هفت سین یک انگشت ماست می خورد و اشخاص رطوبتی یک انگشت شیره می خورند تا مزاجشان معتدل شود. در موقع تحویل سال زن ها باید سنجاق زیر گلویشان باشد وگرنه رشته کارشان گسسته می شود.
علامت تحویل سال، تکان خوردن برگ سبز روی آب است و یا چرخیدن تخم مرغ روی آینه. شمعی که به نیت سلامتی در هفت سین روشن است باید تا آخرش بسوزد و نباید به آن فوت کرد، چون که عمر را کوتاه می کند و در صورت اجبار با دو برگ سبز آن را خاموش کنند.
کسی که صبح عید وارد خانه می شود اگر زن باشد بد است و اگر مرد بیاید خوب است. به طور کلی اولین کسی که وارد خانه می شود باید خوش قدم باشد و بگوید: صد سال به این سال ها برسید. در صورتی که خود صاحب خانه خوش قدم باشد، باید از در خانه بیرون برود و برگردد. هر کسی در این روز شادی و خرمی بکند تا سال دیگر به او خوش خواهد گذشت.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

درود و تشکر از دیدگاهتان.